Close Menu
  • Vladari
    • Srednjovjekovni vladari i plemstvo
    • Dubrovačka Republika
Facebook
Facebook
Hrvatska povijest: Životi slavnih knezova i kraljeva
  • Vladari
    • Srednjovjekovni vladari i plemstvo
    • Dubrovačka Republika
Hrvatska povijest: Životi slavnih knezova i kraljeva
Home»Vladari»Dubrovačka Republika
Dubrovačka Republika

Ivan Gundulić: Pjesnik i autor epa “Osman” – Biografija

JuricaBy Jurica11 studenoga, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
Ivan Gundulić
Popis sadržaja
  • Ključni Zaključci (Key Takeaways)
  • Tko je Zapravo Bio Ivan Gundulić?
    • Kakvo je Bilo Djetinjstvo u Zlatnom Dobu Dubrovnika?
  • Je li Gundulićev Život Bio Samo Pisanje?
    • Kako su Politika i Poezija Išle Ruku pod Ruku?
  • Koja Su Njegova Najranija Djela?
    • Zašto su ‘Suze Sina Razmetnoga’ Toliko Važne?
  • Što Čini ‘Dubravku’ Više Od Obične Predstave?
  • Ipak, Razgovarajmo o ‘Osmanu’. Zašto Je To Njegov Vrhunac?
    • Zašto ‘Osman’ Nema Kraj?
    • Koji Su Glavni Likovi i Teme u ‘Osmanu’?
  • Kako Je Gundulićev Rad Oblikovao Hrvatski Jezik?
    • Gdje Možemo Vidjeti Njegov Utjecaj Danas?
  • Kakva Je Bila Njegova Osobnost?
    • Kako Je Umro i Kakva Je Njegova Ostavština?
  • Često postavljena pitanja – Ivan Gundulić

Kada pomislite na Dubrovnik, što vam prvo padne na pamet? Zidine? More? Moćna Republika koja je stoljećima balansirala između velikih sila? Vjerojatno sve od navedenog. Ali za mene, Dubrovnik ima i glas. To je glas koji odjekuje s pozornica, iz starih rukopisa i sa spomenika usred grada. Taj glas pripada jednom čovjeku koji je utjelovio dušu tog grada—slobodu. Govorimo, naravno, o velikanu hrvatske književnosti, Ivanu Gunduliću. Njegovo ime nije samo potpis na knjigama; ono je sinonim za zlatno doba Dubrovnika i za remek-djela koja su definirala cijelu jednu epohu.

U ovom detaljnom pogledu na njegov život, zaronit ćemo dublje od suhoparnih školskih podataka. Pokušat ćemo razumjeti čovjeka iza mita, plemića koji je služio Republici i pjesnika koji je sanjao o slobodi. Ovo je biografija Ivana Gundulića, autora koji je svijetu dao “Osmana”, “Dubravku” i “Suze sina razmetnoga”.

Više iz kategorije Dubrovačka Republika

Marin Držić

Ruđer Bošković

Ključni Zaključci (Key Takeaways)

Prije nego što uronimo u detalje, evo kratkog pregleda onoga što Ivana Gundulića čini tako fundamentalno važnim:

  • Stub Dubrovačke Kulture: Gundulić se smatra središnjom figurom barokne književnosti u Dubrovniku i jednim od najvećih hrvatskih pjesnika uopće.
  • Plemić i Dužnosnik: Nije bio samo pjesnik. Kao član dubrovačke vlastele, obnašao je brojne važne političke funkcije u Dubrovačkoj Republici.
  • Majstor Triju Žanrova: Njegov opus definiran je trima ključnim djelima, od kojih svako predstavlja vrhunac u svom žanru: lirskoj poemi (Suze sina razmetnoga), pastoralnoj drami (Dubravka) i povijesnom epu (Osman).
  • Glasnik Slobode: Njegova “Himna slobodi” iz Dubravke (“O lijepa, o draga, o slatka slobodo”) postala je bezvremenski simbol Dubrovnika i univerzalna oda ljudskoj težnji za neovisnošću.
  • Utjecaj na Jezik: Pisao je na narodnom, štokavskom jeziku, dajući mu književni dignitet i postavljajući temelje za buduće generacije hrvatskih pisaca.

Sjećam se osjećaja dok sam stajao na Stradunu prvi put, još kao mladić. Nije to bio samo besprijekorno uglačani kamen pod nogama; bio je to opipljiv osjećaj vječnosti i povijesti. Gotovo da možete čuti žamor gospode u togama. I u tom osjećaju, gotovo sam mogao vidjeti sjenu čovjeka koji je tu istu slobodu opjevao. U svakom kutku Starog Grada, od Kneževa dvora do crkve Svetog Vlaha, osjeća se prisutnost Ivana Gundulića.

Krenimo, stoga, na putovanje u njegovo vrijeme.

Tko je Zapravo Bio Ivan Gundulić?

Da bismo uistinu shvatili njegova djela, moramo prvo shvatiti svijet iz kojeg je potekao. Ivan Gundulić, ili Đivo Franov Gundulić kako mu je puno ime, nije bio buntovni umjetnik koji živi na margini društva. Upravo suprotno. On je bio stup tog društva.

Rođen je 8. siječnja 1589. u Dubrovniku, u jednoj od najstarijih i najuglednijih plemićkih obitelji – Gundulić (Gondola). Njegov otac, Franjo, bio je utjecajan senator i diplomat. Biti Gundulić u to vrijeme značilo je imati unaprijed zacrtan put. Očekivalo se da ćeš služiti Republici, sudjelovati u Velikom vijeću, donositi zakone i, iznad svega, čuvati ono najvrjednije što je Dubrovnik imao: svoju neovisnost.

To je bio svijet reda, tradicije i strogih pravila. Ali, bio je to i svijet nevjerojatnog kulturnog procvata. Zlatno doba Dubrovnika. Grad-država koji je vješto balansirao između Osmanskog Carstva na istoku i Mletačke Republike na zapadu, bogatio se trgovinom i cijenio umjetnost više od ičega. U takvom okruženju, mladi Ivan je odrastao.

Kakvo je Bilo Djetinjstvo u Zlatnom Dobu Dubrovnika?

Mladi Ivan dobio je najbolje moguće obrazovanje koje je grad mogao ponuditi. Školovao se kod isusovaca, koji su tada bili intelektualna avangarda katoličkog svijeta. Učio je latinski, talijanski, filozofiju i, naravno, retoriku. Njegovi učitelji, poput Talijana Maffija i Sforze, usadili su mu duboko razumijevanje klasične književnosti, ali i moderne talijanske poezije.

Međutim, Gundulićev svijet nije bio samo knjiški. Bio je okružen politikom. Slušao je očeve rasprave o trgovačkim sporazumima, o prijetnjama s mora i o delikatnoj diplomaciji koja je čuvala grad. Vidio je kako Republika funkcionira iznutra. Ta dvostruka izloženost—vrhunskoj europskoj kulturi i surovoj političkoj stvarnosti—oblikovat će ga i kao čovjeka i kao pjesnika.

Njegova mladost, kako to obično biva, bila je obilježena i određenom dozom nestašluka. Njegovi prvi književni pokušaji bili su “pjesni tašte”, ljubavne i pastoralne pjesme, vjerojatno pod utjecajem talijanskih uzora. Neki biografi čak spominju da je u mladosti bio pomalo vragolast. No, taj se period brzo završio.

Došlo je vrijeme da se preuzmu obaveze.

Je li Gundulićev Život Bio Samo Pisanje?

Apsolutno ne. Ovo je jedna od najčešćih zabluda. Mi ga danas slavimo kao pjesnika, ali njegovi suvremenici su ga primarno poznavali kao marljivog i ozbiljnog dužnosnika Dubrovačke Republike.

S dvadeset godina, Ivan Gundulić ulazi u Veliko vijeće. To je bio početak njegove impresivne političke karijere. Život plemića u Dubrovniku nije bio samo dokolica i uživanje u bogatstvu; bio je to poziv na služenje. I Gundulić je taj poziv shvatio vrlo ozbiljno.

Nizao je funkcije: bio je knez u Konavlima, sudac, senator i član Malog vijeća. Dva puta je bio i knez, što je bila najviša izvršna funkcija u Republici, iako je trajala samo mjesec dana. Zamislite tu scenu: čovjek koji je noću pisao stihove o prolaznosti života, danju je donosio presude, raspravljao o porezima i vodio brigu o opskrbi grada žitom.

Ta podvojenost ključna je za razumijevanje njegova opusa. Njegovo pisanje nije bijeg od stvarnosti; ono je duboko uronjeno u tu stvarnost. Bilo je to njegovo promišljanje o svijetu u kojem je živio, o moralu, pravdi i, naravno, o slobodi koju je svojim političkim radom svakodnevno branio.

Kako su Politika i Poezija Išle Ruku pod Ruku?

Gundulić je živio u vrijeme katoličke obnove ili protureformacije. Njegova duboka religioznost nije bila samo privatna stvar; bila je to i javna vrlina. Isusovačko obrazovanje ostavilo je trajan trag. Njegova književnost stoga ima jasnu moralnu i didaktičku svrhu. On ne piše da bi zabavio, iako su mu djela itekako zabavna. On piše da bi podučio, da bi svoje sugrađane usmjerio prema pravim vrijednostima: vjeri, poštenju i domoljublju.

Njegov politički rad davao mu je materijal, a pjesnički dar davao mu je alat da taj materijal oblikuje. Kad je pisao o borbi kršćanstva i islama u Osmanu, on nije pisao o nečemu dalekom. Pisao je o sukobu koji je bio na samim vratima njegova grada. Kad je u Dubravki slavio slobodu, on nije slavio apstraktni ideal. Slavio je konkretnu, svakodnevnu, teško izborenu slobodu svoje Republike.

Koja Su Njegova Najranija Djela?

Kao što smo spomenuli, Gundulić je svoj književni put započeo “taštom” poezijom. Nažalost, većina tih mladenačkih radova je izgubljena. Neki smatraju da ih se on sam kasnije odrekao, smatrajući ih nedovoljno ozbiljnima ili moralnima za svoju kasniju, zreliju fazu. U predgovoru Suza sina razmetnoga, on sam spominje da se odriče svojih “poroda od tmine”.

Srećom, sačuvano je desetak njegovih ranih drama, uglavnom prijevoda i adaptacija talijanskih mitoloških pastorala (poput Arijadne ili Prozerpine ugrabljene). Bile su to popularne predstave, namijenjene razonodi dubrovačke vlastele.

No, onda se dogodio preokret. Nešto je u Gunduliću sazrelo. Možda je to bila obiteljska tragedija, možda dublja vjerska spoznaja, a možda jednostavno svijest o prolaznosti života. Iz tog preokreta rodilo se njegovo prvo veliko, remek-djelo.

Zašto su ‘Suze Sina Razmetnoga’ Toliko Važne?

Objavljene 1622. godine, Suze sina razmetnoga predstavljaju potpuni zaokret. To je religiozna poema, duboko intimna i istovremeno univerzalna. Gundulić uzima poznatu biblijsku prispodobu o rasipnom sinu i pretvara je u veličanstvenu baroknu poemu o grijehu, pokajanju i oprostu.

Ovo djelo je važno iz više razloga:

  • Struktura: Poema je podijeljena na tri “plača”, koji savršeno odgovaraju trima fazama duhovnog puta: Sagrješenje (grijeh), Spoznanje (svijest o grijehu) i Skrušenje (pokajanje).
  • Stil: Ovdje vidimo Gundulića kao majstora baroknog stila. Jezik je kićen, prepun kontrasta (život/smrt, svjetlo/tama), metafora i antiteza. Sve pršti od emocija.
  • Poruka: To je djelo katoličke obnove. Njegova poruka je jasna: bez obzira koliko nisko pao, put povratka Bogu uvijek postoji kroz iskreno pokajanje.

Suze su bile nevjerojatno popularne. Pokazale su da se na hrvatskom jeziku može pisati o najdubljim filozofskim i teološkim temama s jednakom elegancijom kao i na latinskom ili talijanskom. Gundulić je ovime postavio novi standard.

Što Čini ‘Dubravku’ Više Od Obične Predstave?

Ako su Suze bile Gundulićev razgovor s Bogom, Dubravka je bila njegov razgovor s rodnim gradom.

Napisana 1628. godine, Dubravka je pastoralna drama, ili “pastirska igra”. Na prvi pogled, radnja je jednostavna: u mitskoj Dubravi, svake se godine slavi blagdan slobode. Na taj dan, najljepši pastir (Miljenko) ženi najljepšu pastiricu (Dubravku). Međutim, idilu pokušava pokvariti ružni, ali bogati starac Grdan, koji pokušava potkupiti suce i oženiti Dubravku.

Naravno, ovo nije samo ljubavna priča.

Svi u Dubrovniku znali su točno o čemu Gundulić govori. Dubravka je briljantna politička alegorija.

  • Dubrava je sam Dubrovnik.
  • Miljenko i Dubravka predstavljaju idealnu dubrovačku vlastelu, mladu, lijepu i vrlinama bogatu.
  • Grdan simbolizira prijetnju—bilo vanjsku (novac koji kvari) ili unutarnju (bogaćenje nižih slojeva koji bi htjeli doći na vlast).
  • Sveti blagdan slobode je stvarni život Republike.

Predstava kulminira scenom u kojoj se Grdanov plan osujeti, a pravi par se vjenča uz blagoslov boga Lera (boga ljubavi i zaštitnika Dubrovnika). Na kraju, svi zajedno pjevaju odu koja je postala besmrtna.

Sjećam se kada sam kao klinac u školi prvi put morao naučiti napamet te stihove. “O lijepa, o draga, o slatka slobodo…”. U tim godinama, to je bila samo još jedna pjesmica. Tek godinama kasnije, shvatio sam težinu tih riječi. Kada danas čujem tu himnu na otvaranju Dubrovačkih ljetnih igara, čujem je u kostima. Gundulić nam je dao riječi za osjećaj koji je utkan u same temelje grada. Njegova poruka je bila upozorenje sugrađanima: sloboda nije dana zdravo za gotovo. Ona se mora čuvati od korupcije i unutarnjih prijetnji, a nju može voditi samo vrlina, a ne bogatstvo.

To je bilo snažno. I bilo je opasno. Neki povjesničari smatraju da je Dubravka zbog svoje otvorene kritike bila i privremeno cenzurirana.

Ipak, Razgovarajmo o ‘Osmanu’. Zašto Je To Njegov Vrhunac?

Sve što je Gundulić napisao prije, bilo je na neki način priprema za Osmana. To je njegovo životno djelo. Njegov magnum opus.

Osman je monumentalni povijesni ep u 20 pjevanja. Tema je suvremena—Gundulić piše o događajima koji su se dogodili tek nedavno. U središtu je sudbina mladog osmanskog sultana Osmana II. i njegov poraz u bitci kod Hoćima (1621.) od strane poljske vojske.

Gundulić je bio fasciniran tim događajem. Za njega, to je bila velika pobjeda kršćanstva nad islamom, pobjeda slavenskog naroda (Poljaka) nad Turcima. Ali ep je puno više od pukog opisa bitke.

Zapravo, bitka je samo pozadina za Gundulićevo duboko promišljanje o prolaznosti ljudske moći. Glavna tema epa je “kolo sreće”. To je barokna opsesija: kako oni koji su na vrhu, poput moćnog sultana Osmana, mogu u trenu pasti na dno. “Kolo od sreće uokoli / vrteći se ne pristaje: / tko bi gori, eto je doli, / a tko doli, gori ustaje.”

To je temeljna misao cijelog epa. Gundulić prati Osmanov uspon, njegovu bahatost (zbog koje je i doživio poraz) i na kraju njegov tragičan pad i ubojstvo od strane vlastitih janjičara. Suosjećamo s Osmanom, iako nam je neprijatelj, jer je njegova sudbina ljudska sudbina.

Zašto ‘Osman’ Nema Kraj?

Ovo je jedno od najvećih misterija hrvatske književnosti. Osman je ostao nedovršen. Točnije, nedostaju dva ključna pjevanja, 14. i 15.

Zašto? Nitko ne zna sa sigurnošću. Teorije su brojne i fascinantne:

  • Cenzura: Najpopularnija teorija. Gundulić je možda bio previše otvoren u svojoj kritici Osmanskog Carstva, ili je previše slavio slavensko jedinstvo. Dubrovačka Republika je živjela od delikatnog mira s Turcima. Ovakav ep mogao je biti opasan. Možda su mu vlasti jednostavno zabranile da ga objavi ili dovrši.
  • Izgubljeni Rukopis: Moguće je da su ta dva pjevanja jednostavno izgubljena tijekom vremena, u potresima ili požarima koji su harali Dubrovnikom.
  • Namjerni Izostanak: Neki teoretičari smatraju da je Gundulić namjerno ostavio prazninu, možda jer nije bio zadovoljan kako je opisao samu bitku.

Što god da je bio razlog, ta “crna rupa” u sredini epa postala je legendarna. Toliko da je gotovo stotinu godina kasnije, veliki Ivan Mažuranić, i sam inspiriran Gundulićem, napisao ta dva pjevanja kako bi dovršio ep. To je samo po sebi nevjerojatan dokaz Gundulićevog utjecaja.

Koji Su Glavni Likovi i Teme u ‘Osmanu’?

Osim samog Osmana, ep je prepun živopisnih likova. Tu je poljski kraljević Vladislav, idealizirani kršćanski junak. Tu su i tragični likovi s obje strane, poput starog Kazlar-age koji tuguje nad sudbinom carstva, ili moćnog Sokolovića. Gundulić stvara široku panoramu ljudskih sudbina uhvaćenih u vrtlogu povijesti.

Osim prolaznosti (kola sreće), ključna tema je i sveslavenstvo. Gundulić je bio svjestan da su Poljaci, Hrvati, Česi i drugi slavenski narodi, iako podijeljeni, dio jednog velikog etničkog stabla. U Osmanu on sanja o ujedinjenju tih slavenskih naroda pod vodstvom Poljske, koja bi oslobodila kršćane (uključujući i Grke) od osmanske vlasti. To je bila hrabra i vizionarska ideja za 17. stoljeće.

Kako Je Gundulićev Rad Oblikovao Hrvatski Jezik?

Ne možemo dovoljno naglasiti ovu točku. Gundulić je učinio za hrvatski ono što je Dante učinio za talijanski.

U vrijeme kada je latinski i dalje bio jezik znanosti, a talijanski jezik kulture, Gundulić donosi svjesnu odluku da svoja najveća djela piše na narodnom jeziku—na čistom, bogatom štokavskom dijalektu svoga grada.

Njegov jezik je nevjerojatno raskošan. On kuje nove riječi, posuđuje iz folklora, koristi svu snagu slavenske antiteze i bogatstvo rime. Njegov osmerac (stih od osam slogova) postao je poznat kao “Gundulićev osmerac”. On je dokazao da je hrvatski jezik sposoban izraziti najsloženije teološke misli (Suze), najprofinjenije političke alegorije (Dubravka) i najgrandioznije povijesne epove (Osman).

Time je postavio standard. Svi kasniji hrvatski pisci, pogotovo u 19. stoljeću tijekom Ilirskog pokreta, gledali su unatrag prema Gunduliću. On je bio njihov uzor, njihov “stari majstor”. Ivan Mažuranić, Petar Preradović… svi su oni odrasli na Gundulićevim stihovima. On je bio dokaz da Hrvati imaju veliku književnu tradiciju.

Gdje Možemo Vidjeti Njegov Utjecaj Danas?

Svugdje.

Ako ste bili u Dubrovniku, sigurno ste vidjeli njegov spomenik na Gundulićevoj poljani. To je onaj s zamišljenim pogledom i perom u ruci, dok mu je pod nogama gužva tržnice. Ironično, taj spomenik, simbol hrvatskog identiteta, podignut je u 19. stoljeću, u vrijeme žestoke borbe protiv talijanaša.

Njegov utjecaj je živ na Dubrovačkim ljetnim igrama, koje se svake godine otvaraju njegovom “Himnom slobodi”.

Njegov utjecaj je živ u svakoj školskoj lektiri. Učili smo o njemu s razlogom. Ne zato što je bio “star”, nego zato što je bio temelj.

Kakva Je Bila Njegova Osobnost?

Što možemo zaključiti o Ivanu Gunduliću kao čovjeku? Iz njegovih djela i političke karijere, možemo sklopiti sliku.

Bio je to čovjek dubokih uvjerenja. Ozbiljan, moralan, gotovo strog. Nije trpio površnost. Njegova odluka da se odrekne “pjesni taštih” govori o čovjeku koji je tražio viši smisao. Bio je pobožan, ali njegova vjera nije bila slijepa; bila je filozofska, promišljena.

Iznad svega, bio je domoljub. Ali njegovo domoljublje nije bilo usko. Volio je svoj grad, Dubrovnik, ali je vidio i širu sliku—sliku kršćanske Europe i slavenskog svijeta. Bio je čovjek reda, zakona i dužnosti. U današnjem svijetu, gdje se te vrijednosti često ismijavaju, Gundulićev integritet djeluje gotovo nestvarno.

Bio je obiteljski čovjek. Oženio se Nikom Sorkočević, s kojom je imao tri sina—Frana, Mata i Šiška. Dvojica od njih su također postali istaknuti dužnosnici, nastavljajući obiteljsku tradiciju služenja Republici.

Kako Je Umro i Kakva Je Njegova Ostavština?

Ivan Gundulić umro je mlad. Imao je samo 49 godina.

Ironično, čovjek koji je cijeli život bio oprezan i služio kao zdravstveni dužnosnik (pazeći da kuga ne uđe u grad), umro je, kako se pretpostavlja, od upale porebrice ili neke slične iznenadne bolesti. Umro je 8. prosinca 1638. godine.

Njegova smrt bila je veliki gubitak za Republiku. Sahranjen je u obiteljskoj grobnici u franjevačkoj crkvi u Dubrovniku. Nažalost, njegov Osman nije tiskan za njegova života. Prvo izdanje čekat će sve do 1826. godine, tiskano u Dubrovniku, što je samo po sebi pokrenulo novi val interesa za njegov rad.

Njegova ostavština?

To nije samo nekoliko knjiga. Njegova ostavština je sama ideja Dubrovnika. Kada vidimo te zidine, mi ne vidimo samo kamen. Vidimo tvrđavu koja je štitila “lijepu, dragu i slatku slobodu”. Ivan Gundulić je bio pjesnik koji je toj tvrđavi dao glas.

I taj glas, stoljećima kasnije, i dalje odjekuje.

Često postavljena pitanja – Ivan Gundulić

Koja su najvažnija djela Ivana Gundulića i zašto su važna?

Njegova najvažnija djela su ‘Suze sina razmetnoga’, ‘Dubravka’ i ‘Osman’. ‘Suze sina razmetnoga’ je religiozna poema o grijehu i pokaji, ‘Dubravka’ je politička alegorija o slobodi i vlastelinstvu, dok je ‘Osman’ ep o sukobu između kršćanstva i islama, te je njegovo najznačajnije i najopsežnije djelo koje razmišlja o prolaznosti ljudske moći.

Koje su bile glavne teme u njegovom djelu ‘Osman’?

Glavne teme u ‘Osmanu’ su prolaznost ljudske moći i sudbine, ‘kolo sreće’, te ideja sveslavenskog ujedinjenja. Gundulić razmatra pad moćnog sultana Osmana II, te promišlja o tome kako moćni ljudi mogu pasti, što odražava baroknu opsesiju promjenjivosti i prolaznosti.

Kako je Gundulić izgledao i kakvu je osobnost imao?

Ivan Gundulić bio je čovjek dubokih uvjerenja, ozbiljan, moralan i pobožan, s visokim moralnim načelima. Bio je domoljub, ali i čovjek zakona i reda, koji je bio odan svojoj obitelji i svojoj zemlji. Njegova osobnost odražava se u njegovim djelima i političkom radu, kao i u njegovom životnom stilu.

author avatar
Jurica
Pozdrav, ja sam Jurica Šinko, osnivač stranice. Oduvijek me fascinirala bogata i burna hrvatska povijest. Ta strast, koja je započela kao osobna znatiželja, prerasla je u želju da složene i često manje poznate priče iz naše prošlosti podijelim sa širom publikom.
See Full Bio
social network icon social network icon
Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Related Posts

Ruđer Bošković: Život velikog hrvatskog znanstvenika

13 studenoga, 2025

Marin Držić: Biografija dubrovačkog “Vidre” i djela

12 studenoga, 2025

Cvijeta Zuzorić: Plemkinja, pjesnikinja i muza

10 studenoga, 2025

Dinko Zlatarić: Pjesnik i prevoditelj renesanse

9 studenoga, 2025
Srednjovjekovni vladari i plemstvo

Nikola Tavelić: Prvi hrvatski svetac i misionar

By Jurica4 studenoga, 20250

Sjećam se tog osjećaja, sasvim jasno. Stajao sam kao dječak ispred crkve u Šibeniku, gledajući…

Srednjovjekovni vladari i plemstvo

Mladen II Šubić: Ban Hrvatske i gospodar Bosne

By Jurica23 listopada, 20250

Povijest je prepuna moćnih ljudi čiji je uspon bio meteorski, a pad još brži. Jedna…

  • Pocetna
  • Kontakt
  • O nama
  • Pravila privatnosti
  • Sitemap
© 2025 kupi-key.hr - Hrvatska povijest

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.